Régiós szinten is jelentős agrárvállalkozás született a sokgenerációs gazdálkodási hagyományok és a multinacionális tapasztalatok ötvözéséből.

Főnöke a Kempinskiben egy reggel a fejéhez vágta, hogy nem csapatjátékos. Hazament, átöltözött, majd betoppant a családi céghez, és azt mondta: „gyerekek, jöttem”. Így emlékszik vissza a Bio-Fungihoz való csatlakozásának körülményeire Mutsy Árpád. A társaság azóta Kelet-Közép-Európa vezető gombaipari vállalkozásává fejlődött. Ócsai telephelyükön a hagyományos fehér és barna csiperkegomba mellett laskagombát, sárga laskagombát, déli tőkegombát, valamint cégcsoport szinten biominősítésű csiperkét és laskagombát is termeszt. A gomba növekedéséhez ideális körülményeket a legmodernebb, számítógép által vezérelt felszíni holland polcos technológia alkalmazása garantálja. Mindehhez az alapanyagot áporkai, saját komposztelőállító telephelyéről biztosítja.

A vállalkozói gondolkodásmóddal már gyerekkorában megismerkedett. Ifjúkorát a vajdasági Zentán töltötte, ahol már a nagyszülők nagyszülei is gazdálkodtak, a termények körét édesapja bővítette a gombával. A kertészeti egyetemet Magyarországon végezte, majd egy gombacsíragyártással és -forgalmazással foglalkozó nemzetközi cégnél helyezkedett el a ´90-es évek elején. A cégnél eltöltött 10 év alatt sikeres karriert futott be, megismerte a kapitalista nagyvállalati kultúrát, és szerteágazó kapcsolatrendszert épített ki.

Beszállásakor a Bio-Fungi kis gombatermesztő cégként működött, amelyet édesapja, öccse és gyerekkori barátja alapított állampolgárság és helyismeret nélkül. A fejlődés nagyon lassú volt. „Szívós munkával a magból lett egy palánta 1992-től 2000-ig” – foglalja össze a Bio-Fungi első nyolc évét. Miután az erős alapok kiegészültek Mutsy Árpád multinacionális légkörben szerzett tapasztalataival, kapcsolati és információs tőkéjével, új fejlődési pályára állt a vállalkozás. A forgalom 2003 óta folyamatosan növekszik, árbevételének közel 60 százaléka az alapanyag, a komposzt előállításából származik. Ez a ´90-es években jó minőségben nem volt biztosított a térségben, ezért vágtak bele a gyártásába. Kezdetben csak saját magukat látták el, majd egyre több termesztőt is, fokozatosan megszerezve a piacot.

A komposztgyártás rendkívül tőkeigényes. Osztalékot a mai napig nem vettek fel a tulajdonosok, a nyereséget folyamatosan visszaforgatják. A beruházások és fejlesztések mindkét telephelyen folyamatosak. A cég tevékenységében kiemelt szerepet kap a társadalmi felelősségvállalás. 2012-ban indították el GoPink mellrák ellenes kampányukat, amelynek keretében minden év októberében rózsaszín tálcában szállítják friss gombatermékeiket a hazai partnereknek és a különleges csomagolású termékek eladásából származó bevétel egy részével támogatják a mellrák elleni küzdelmet. Ezen kívül a Magyar Élelmiszerbank Egyesület platina fokozatú támogatói. Az országban egyedülálló Iskola Gomba programjuk, amelynek keretében a részt vevő általános és középiskolák komposzttal teli gombatermő ládákat kapnak. A program célja, hogy a tanulók elméletben és gyakorlatban is megismerjék a gombák világát és megértsék, hogy a gomba milyen különleges élőlény és egyben egy nagyon finom élelmiszer is.

Mivel a társaság ekkorára nőtt, a vállalkozó nagy odafigyeléssel tanulmányozza a szervezetfejlesztési és termelésszervezési elméleteket (lean, kaizen), hogy a családi és a multinacionális cégkultúra ötvözésével egy olyan proaktív szervezetet kovácsoljon, amely képes a következő öt-hat év kihívásait előre látni és arra megfelelő válaszokat adni. Büszkék rá, hogy egy gyorsan romló mezőgazdasági terméket 500-1000 kilométeres körben tudnak szállítani. Elkészültét követően a 10 országba exportált komposzt egy órán belül a kamionban, a friss gomba pedig a leszedését követő 24-36 órán belül a magyar, osztrák, szlovén és szlovák fogyasztó asztalán van.

Az eddig befektetett munka elismerése, hogy 2017-ben a cég elnyerte a K&H Bank Családi vállalatok Kiválósági Díját. Mutsy Árpádot pedig az Év Agrárembere Kitüntető Díjjal ismerték el, valamint a Kertészet kategória nyertese is ő lett.

Forgalom (milliárd Ft)
2013: 6,39
2014: 7,34
2015: 8,56
2016: 9+*

EBITDA (milliárd Ft)
2013: 1,90
2014: 2,05
2015: 2,07
2016: 2**
*cégközlés
**megközelítő adat, cégközlés

A Bio-Fungi a Budapesti Értéktőzsde: BÉT50 – Ötven hazai sikervállalat kiadványában is szerepelt (2016)

 

Forrás: http://novekedes.hu/

X